4-hour body

Jag har i olika omgångar tränat till och från. Ett tag var jag “duktig” och var på gymmet minst en timme varannan dag, ambitiöst va? Jag var student, dvs jag hade tiden att göra det och jag ville komma i riktgt bra form. Nu jävlar ska det bli nåt! Jag hade en hel rad med olika övningar jag körde och använde mycket maskiner, alltså specifika övningar som inte egentligen är relaterade till verkliga rörelser. Jag tänkte som många andra tänker: desto mer desto bättre.


När jag senare läste boken 4-hour body av Tim Ferris blev jag nästan lite arg. Jag hade tvingat mig själv till gymmet så ofta jag bara kunde och mått dåligt när jag inte kommit iväg. Tydligen gäller less is more också för träning. Han pratar om minimum effective dose (MED) som finns till allt och det gäller träning också. Exempel: vatten kokar vid 100 grader celcius, 100 grader är alltså MED för att koka vatten. Högre temperaturer gör inte att vattnet kokar mer utan det är bara att slösa med resurser, i detta fall energi. Enligt boken är MED för träning 80 sekunder per övning. Så om man följer något träningsprogram med 5 sets och 10 repetitioner så slösar man bara energi. Mer är inte bättre.


Boken förändrade helt mitt sätt att tänka kring träning. Nu siktar jag istället på att träna 2 gånger i veckan på gymmet med få övningar med fria vikter som aktiverar hela min kropp som tar ca 30 min (träningsprogram i mitt inlägg Första gympasset). I början fick jag till och med hejda mig själv att inte göra fler övningar bara för man blivit så drillad att mer är bättre. Jag har blivit otroligt mycket starkare. Och av att “bara” träna 30 min två gånger i veckan. Jag har så mycket tid till annat nu när jag inte behöver tvinga mig iväg till gymmet efter jobbet var och varannan dag. Win-win!

0 thoughts on “4-hour body”

  1. Pingback: Tips från 4-hour body boken  – ANNELIEEVE

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *