Black & White rules

För ett tag sen läste jag Bevan James Eyles bok Fitness Behaviour. Jag har lyssnat mycket på hans podcast med samma namn. Den var en stor del av arbetet inför de förändringarna jag sedan gjorde under de senaste två åren. Han la grunden för min förändring så att säga då jag var frustrerad över min situation (livet, min mentalitet, kosten, träningen) men inte visste hur jag skulle förändra den. Black & white rules är något jag tagit med mig från hans podcast.

 

2016-08-29_1853

En black & white rule är en tydlig ja eller nej regel för att styra ett beteende i livet. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så uppkommer undanflykter och ursäkter när man inte har fasta regler satta. Då hittar hjärnan på scenarion varför det är okej att inte följa ett tidigare beteende. Ett praktexempel är när jag ska börja träna igen efter sommaren eller om jag varit sjuk. Då tappar jag rutinen som jag annars har vilket är att jag har en B&W regel som säger: jag tränar 2 gånger i veckan. När jag har rutinen inne ifrågasätter jag inte regeln utan jag planerar min vecka så jag får in två träningspass och när det är dags så gör jag det bara. Det krävs ingen viljestyrka i det ögonblicket utan det är ren rutin. Men när jag har tappat rutinen börjar en del av mig, lata Annelie, komma på ursäkter och förhandla med rutin Annelie. “Idag är du ju trött, det blir bättre att ta det imorgon”. “Du tvättade ju håret imorse, tråkigt om det ska bli svettigt det första du gör”. “Det är kallt/regnigt/för varmt”. Listan kan göras oändlig och lata Annelie är väldigt övertygande. Här gäller det att stoppa processen. Tillbaka till B&W reglerna snabbt som tusan och trycka undan lata Annelie.

Hur gör man då?

Först måste du såklart bestämma vad det är du vill sätta en regel för. Du kanske inte vill äta snabbmat, vill planera morgondagens outfit, äta mellanmål, inte snooza den extra gången. Det är lättast att ha en kort tidsram till att börja med så du får in/tillbaka rutinen. Sikta på 30 dagar, då lyckas du få igång strategier för att klara det men det känns inte omöjligt. Det kan vara bra att planera lite innan du startar. I mitt fall handlar det om att jag:

1. Måste planera och ta med mellanmål så jag inte kan skylla på att jag är hungrig.

2. Ha träningskläder placerade i mitt skåp på jobbet så jag inte kan glömma dem.

3. Kolla igenom min sida på Pinterest med tränings citat och bilder för att bli peppad.

4. Lägga in tid för träning i min jobbkalender på måndag morgon.

Sen är det bara tuta och köra! Och glöm inte om man missar en gång är det inte hela världen. Det är bara att ställa om och fortsätta 🙂

1 thought on “Black & White rules”

  1. Pingback: Glutenfri  – ANNELIEEVE

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *