Mål I Shape Me

Nu har jag suttit och tänkt lite kring målen för att ta min hälsa till nästa nivå. Jag har ju varit på tre föreläsningar om kost/hälsa och läst två nya böcker senaste månaden så jag har blivit riktigt inspirerad. Läste även ett inlägg av Martina Johansson om Mål så tänkte att jag skulle sätta några mätbara mål för området Hälsa/Fitness eller I Shape Me som jag kallar det.

Mål kost: Att äta lågkolhydrats Paleo kost (Bulletproof)

Jag äter låg andel kolhydrater och socker mestadels av tiden och jag har blivit mycket bättre på att utesluta gluten vilket jag äter ytterst sällan nu. Det som är kvar för att nå målet om Paleo kost är att sluta äta mejeriprodukter som jag redan börjat röra mig mot. Jag har tidigare pratat lite om Bulletproof dieten och jag ska skriva ett inlägg om det framöver. Det är ytterligare ett steg mot att optimera kosten.

Mål fasta: Att ha ätfönster mellan 11-19 varje dag – dvs 16:8 fasta

Jag har introducerat fastan en dag i veckan nu på senaste tiden. Då kör jag  Bulletproof Coffee (kaffe med smör och kokosolja) på morgonen och sedan äter jag lunch vid kl 11 (byggbranschen). Målet är att köra det varje dag.

Mål sömn: att sova minst 7 timmar per natt

Jag brukar ligga mellan 6,5 till 7 timmar sömn (min fitbit mäter sömnen) men målet är att se till att jag får minst 7 timmar.

Mål träning: styrketräning minst 1 gång per vecka och konditionsträning minst 1 gång varannan vecka

Jag har fuskat med träningen nu på senaste tiden så jag ska se till att komma tillbaka på banan. Speciellt med att köra konditionsträning i någon form som jag inte gjort på länge.

Mål naturlig rörelse: minst 5000 steg om dagen men mål på 10 000

Här finns mycket att önska då jag inte får in många steg om jag är på kontoret hela dagen och åker direkt hem. Ska försöka att få in lite mer promenader och se till att jag rör på mig varje timme. Finns en bra funktion i Fitbit appen som håller koll på det.

Mål mentalt välmående: meditera varje dag och bli bättre på att ställa om attityden

Jag har en bra app på telefonen som heter Pausa som jag använder för att meditera – finns olika längder på meditationen från 3 till 15 min och mitt mål är att köra någon av programmen minst en gång om dagen. Gällande attityd omställning tänkte jag först försöka klara the 10-day mental challenge som Tony Robbins har gjort. Lättare sagt än gjort från de gånger jag provat hittills och inte klarat det…

För att mäta framsteg är min Fitbit en del och sedan ska jag försöka dokumentera i allt i en excelfil så det går att följa upp. Tidsramen på dessa mål tänker jag mig max 3 månader. Jag har kommit en bit på vägen inom de flesta områden så att få in rutiner på resterande delar borde inte ta så lång tid.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *