Mina tillskott


Det var efter jag läste boken Bulletproof som jag har pratat om tidigare i bloggen som jag fick motivationen att drastiskt ändra min kost. Jag är inne på min sjätte månad och det har verkligen blivit en livsstils förändring som jag kommer hålla mig till. Till kosten hör att jag har sedan omställningen ätit tillskott av magnesium, D-vitamin och omega 3. Alla har otroliga fördelar som jag tänkte beskriva i det här inlägget. Infon om tillskott kommer från Bulletproof konceptet och finns att läsa mer om här.

Först och främst slängde jag ut mina multivitamintabletter. Låga doser, ineffektiva och ofta låg kvalitet. Vissa leder till över och underdosering samtidigt genom för mycket av vissa vitaminer men för lite av andra. Håll er borta med andra ord.

Vitamin D

Det här är det absolut viktigaste tillskottet att ta. Den är med i det flesta av kroppens processer. Människan kan göra denna vitamin själva (genom solen) för att den är så viktig för vår överlevnad. De flesta har brist på D vitamin, speciellt vi som lever i Norden…

Dos: 1000 IE per 25kg. Tas på morgonen.

Magnesium

Nästan lika viktigt som Vitamin D är magnesium. Används i enzymprocesser i kroppen och för att transkriptera DNA och RNA. Magnesium gör kroppen mer stresstålig allmänt. Jag tar magnesium innan jag går och lägger mig och den har en fantastiskt lugnande effekt! Kan knappt hålla ögonen öppna när den kickat in. För mig som har haft sömnproblem under större delen av mitt liv är det så skönt.

Dos: 600-800 mg per dag vid sänggående.

Vitamin C

Vitamin C behövs för att bilda kollagen och bindväv, den behövs i produktionen av antioxidanter och minskar skadan från fria radikaler. C-vitamin förbättrar immunsystemet vilket gör att man ska ta högre doser när man känner att en förkylning/infektion är på gång eller om man återhämtar sig efter en skada.

Dos: 1g per dag. Tas på morgonen – hjälper kroppen att ta upp järn om man dricker kaffe på morgonen. Högre dos om man behöver.

Krillolja

Omega-3 minskar inflammation, ger bättre hjärnfunktion och förbättrar muskeluppbyggnad. Problemet är att det är endast vid hög kvalitet av fisk eller krill olja som man får dessa effekter. Det är alltså mycket viktigt vilken olja man äter. Krillolja är mer stabilt än fiskolja och enklare för hjärnan att använda. Det är därför Bulletproof dieten rekommenderar den.

Dos: 1000mg per dag. Med måltid.

Det var alla mina tillskott. Finns hur många som helst och exempelvis Martina Johansson som håller på med biohacking (tweakar sin kropp så den fungerar optimalt) brukar variera det hon tar beroende på effekten hon vill ha. Hon har ju testat allt möjligt och vet vad som fungerar bäst för hennes kropp. De som jag tar är standard för en bra fungerande kropp.


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *