Periodisk fasta 

Periodisk fasta är något som många pratar om och gör. Det finns enorma hälsofördelar och därför testade jag 5:2 under några månader år 2014. Alltså att äta 5 dagar i veckan och fasta 2 dagar. Det funkade men jag tyckte det var väldigt jobbigt att inte äta på en hel dag. Energi dippade totalt och jag kunde inte fokusera på annat än att jag var hungrig. Då åt jag inte som jag gör nu dvs en variant av LCHF/Paleo/bulletproof som ni kan läsa om i mitt inlägg Mina tankesätt kring kost . Istället var jag vegetarian med högt kolhydratsintag dvs väldiga sockercrasher som gjorde att dessa dagar var alltså något jag fasade inför och det höll inte i längden.

Nu är jag inne på att starta rond två när jag har andra kostförutsättningar som ska vara optimala för fasta. Då kommer jag köra 16:8 (ev 18:6). Det innebär att man äter under ett 8 (6) timmars fönster och sen fastar i 16 (18) timmar. Bästa sättet är att utnyttja nattens fasta och förlänga den. Sista målet äts senast kl 20 och första målet dagen efter vid 12 . Det går att justera tiderna beroende på längd på fönstret för fasta och när det passar att få in det. Tanken är att det blir två mål om dagen men att man äter lika mycket som om det var tre mål. Detta går att göra varje dag men jag kommer köra på det kanske 2 dagar i veckan. Jag tänkte beskriva bakgrunden i ett kommande inlägg men om ni är nyfikna redan nu så kan ni kolla in Jonas Bergqvists inlägg. Eller på en dokumentär från BBC där Dr. Mosley undersöker fasta (53min).

https://www.youtube.com/watch?v=hl7TWm9lemw

 

0 thoughts on “Periodisk fasta ”

  1. Pingback: Varför periodisk fasta? – ANNELIEEVE

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *