Stig Bengmark och Food Pharmacy

Jag har hittat ytterligare en hälsoidol som får läggas till i mitt hälsoidols bibliotek. Det är så roligt att jag bara hittar fler och fler som förespråkar samma grundpelare men i olika utsträckning och med variationer. Då känns det som jag är på rätt väg med mina tankar kring kost. Min nya hälsoidol är professor Stig Bengmark. Beskrivning från bloggen Food Pharmacy som delar med sig av hans kunskap:

Stig Bengmark var mellan år 1970 och 1994 professor vid medicinska fakulteten på Lunds universitet och chef för Kirurgiska kliniken vid universitetssjukhuset i Lund. När han för många år sedan insåg att cirka 80 procent av kroppens immunförsvar sitter i grovtarmen bestämde han sig för att viga resten av sitt liv åt att forska på hur man kan få till en optimal tarmflora. I dag är han Honorary Visiting Professor vid University College, London University, med uppgift att forska och undervisa om hälsans villkor.

Han har 12 budord om att få optimal tarmflora som är otroligt viktigt för hälsan:

  1. Begränsa/ta bort socker och sockerlikt: bröd, pizza, pasta, kokt ris, kokta rotfrukter i/ur kosten. Begränsa speciellt intaget av fruktsocker främst genom att utesluta kolsyrade drycker – läsk.
  2. Var noga med halogen-balansen – minska intaget av brom (kolsyrade drycker, odlad fisk, besprutade frukt och grönsaker), fluor (fluor-tandkräm, vindruvsjuice, kokta gurkor, tomater, spenat, morötter mm som tillsatts koksalt), klor (KOKSALT – använd Seltin istället – sjögräs, råg, sallad, selleri, oliver) Dessa tre halogener motverkar inlagring av mycket nyttiga jod i kroppens celler, speciellt i sköldkörteln. Öka ditt intag av jod dramatiskt – då ökar också intaget av bl.a. vitamin B12(osaltat mat som sjögräs, kolja, räkor, hummer, ostron, torsk, musslor, sill och rödbetsblad).
  3. Begränsa/ta bort mejerivaror ut kosten.
  4. Begränsa köttintag till mest vild fisk, och vilt. Undvik gris och begränsa nöt till högst 300 gr per vecka. Genom punkt 3 och 4 minskar Du radikalt ditt intag av långkedjiga fettsyror som skapar inflammation – speciellt de första timmarna efter fettrik måltid. Ät istället fetter med kortare kedjelängder speciellt kokos och avokadofetter.
  5. Begränsa/ta bort ur kosten all mat som någonsin blivit upphettad över 100 grader.
  6. Begränsa expositionen för bakteriegiftet endotoxin och omvärldsgifter/pesticider finns också i t.ex. damm.
  7. Begränsa expositionen för läkemedel.
  8. Ta så långt möjligt bort inflammationsframkallande proteiner som kasein (mejerivaror), gluten (vete, råg och korn) och zein (majs) ur kosten.
  9. Låt majoriteten av din kost vara färska råa grönsaker och frukter med låg sockerhalt, men gärna högre fetthalt, färska eller torkade kryddor och teer som nedsätter inflammation (olivte, yerba mate-te och grönt te).
  10. Ät rikligt med växtprotein/fiber/antioxidant-rika sädeskorn, fröer, ärtor, bönor, linser, mandel och nötter.
  11. Tillför rikligt av vitamin D, omega-fett, gurkmeja och probiotika – anti-inflammationens fyra hörnpelare.
  12. Praktisera om möjligt dygnsfasta d.v.s. ingen mat efter kl 18.00 och före kl 12.00 nästa dag.

Det är så spännande att det stämmer överens med allt som jag researchat det senaste året. Bort med gluten, mejerier, socker och minska köttkonsumtion. Att D-vitamin är viktigt och att äta tre gånger om dagen har ingen vetenskaplig grund. Kroppen är mer anpassad till att fasta delar av dagen. Det som är nytt är upphettningen av mat och även att jod är så viktigt. Intressant att han även kopplar in gifterna från bekämpningsmedel och läkemedel som båda är skadligt för tarmfloran och då i utsträckning hälsan.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *