Varför periodisk fasta?

Här kommer inlägget om varför fasta är bra för kroppen. Den typen av fasta jag kommer att utföra är som sagt den där man har ett fönster där man äter mat på 6-8 timmar och sedan fastar resten av tiden, se mitt inlägg Periodisk fasta .

2016-10-19_1952

Kroppen skiftar regelbundet mellan två metabola tillstånd – energilagring (parasympatiska systemet) och energiförbrukning (sympatiska systemet). Efter en måltid är kroppen inställd på energilagring och det är insulinet som bestämmer till vilken grad fett, protein, kolhydrater ska lagras.

Fasta är baserat på samma principer som LCHF/Paleo diet dvs att människan har levt som jägare och samlare i miljontals år och vår kropp är byggd för den typen av livsstil. Den biologiska klocka som kontrollerar dygnsrytmen är en livsnödvändig funktion och mycket viktig faktor när det kommer till vårt födointag. Den är fortfarande inställd på livet som jägare och samlare. Det gör att kroppen är programmerad för att äta på kvällen. Under dagen ska de sympatiska systemet vara igång för att leta mat. Måltider under dagen som skickar signaler för energilagring går alltså emot våran biologiska klocka.

Periodisk fasta är inte samma sak som svält. Det tar 36 timmar utan föda innan kroppen tömt sina glykogen reserver och börjar bryta ner muskelprotein för att få energi.

Fördelar

1. Ökad produktion av tillväxthormon – Tillväxthormon (GH) har en myriad av hälsofördelar som exempelvis ökad proteinsyntes (muskeluppbyggande), ökad fettförbränning, ökat immunförsvar och bromsande av åldrandet.

2. Ökar produktionen av IGF – IGF (Insulin-like Growth Factor) har, liknande tillväxthormon, starka effekter på muskeluppbyggnad, fettförbränning och spelar en viktig roll i all vävnadsreperation. Produktionen av IGF ökar under en fasteperiod.

3. Ökar insulinkänsligheten hos muskelceller – som nämnt ovan styr insulin lagring av all näring. För optimal muskeluppbyggnad vill man att insulin ska spika lagom till träningspasset för att öka näringstillförseln till musklerna då.

4. Minskar stressen från fria radikaler – Fasta minskar mängden oxidativa radikaler i cellen och förebygger därmed oxidativa skador på cellproteiner, fetter och cellkärnan, vilket associeras med tidigt åldrande och sjukdom.

5. Positiva effekter på mTOR – mTOR är ett intracellulärt protein som är betydande för muskeltillväxt och åldrande. Periodisk Fasta och insulinkontroll är de bästa sätten att normalisera mTOR. Överstimulerad produktion av mTOR leder till tidigt åldrande och ökad risk för sjukdomar. Medan en hämmad produktion gör det svårt att bygga muskelmassa.

Infon kommer från ett inlägg Joachim Bartoll (body builder, fitness coach m.m.) skrivit på MMSport hemsida. Jag tänkte göra som han och skriva att periodisk fasta passar för friska vuxna motionärer (passar inte unga, diabetiker, gravida eller personer med ohälsosam fixering vid mat).

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *